Az MVGYOSZ az elektronikus ügyintézési felületek hozzáférhetőségi hiányosságai okán 2021-ben felkérte az üzemeltetőket a problémák megoldására. Ismertetjük a fejleményeket.

Az online technológiák elterjedése a közigazgatásban is több, a digitalizálódás irányába mutató változást tett szükségessé. Ezzel párhuzamosan az ügyfelek elektronikus ügyintézés iránti igénye is megnőtt, ám, ahogy tapasztaltuk, az erre szolgáló felületek különösen azoknak a súlyosan látássérült ügyfeleknek bizonyultak hozzáférhetetlennek, akiknek ez az út jelenti a teljesen önálló ügyintézés egyetlen módját.

A közszférabeli honlapok és mobilalkalmazások akadálymentességéről szóló 2018. évi LXXV. törvény értelmében ezen webes felületeket legkésőbb 2020. szeptember 23-áig kellett volna mindenki számára egyenlő eséllyel hozzáférhetővé tenni.

Az MVGYOSZ, észlelve, hogy az akadálymentesítés 2021 tavaszáig nem történt meg, haladéktalanul felkereste a Belügyminisztérium e felületek üzemeltetéséért felelős szervezeti egységét, a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökséget, és az oldalak működtetéséért felelős gazdasági társaságokat. A problémák szakszerű ismertetésében, a képernyőolvasó- és nagyító szoftverek működésével kapcsolatos információnyújtásban az Informatika a Látássérültekért Alapítvány volt segítségünkre.

2021 májusában a szövetség azt a tájékoztatást kapta, hogy a jelzett, illetve a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség által észlelt akadálymentességi hibák kijavítása elkezdődött, és a következő nagyobb rendszerfrissítéssel már a javított verziókat publikálják.

Az EPapír, a védettségi igazolványok igénylésére szolgáló felület, illetve a Rendelkezési Nyilvántartás weboldala kapcsán 2021. október 5-én arról tájékoztatta a Belügyminisztérium a szövetséget, hogy a jelzett és észlelt akadálymentességi hibákat a fejlesztésért felelős szerv részben vagy egészben kijavította, és ezeket az üzemeltető jóváhagyta. Az EPapír új, akadálymentességi tanúsítvánnyal is rendelkező felülete idén szeptember 15-étől szolgálja az ügyfelek kényelmét. A védettségi igazolványok igénylésére szolgáló felület esetében a sablonok optimalizációja már korábban megtörtént, a teljes akadálymentességhez azonban a SZÜF-iFORM űrlapkitöltő rendszer frissítésére van szükség, amely már szintén folyamatban van.

Az Informatika a Látássérültekért Alapítvány tájékoztatása alapján a jelzett felületek használhatóvá váltak ugyan, de az egyenlő esélyű hozzáférhetőség sajnos még az elvileg akadálymentesített EPapír oldal esetében is csak részben valósul meg. Ez azt jelenti, hogy bár a legtöbb hiba ténylegesen ki lett javítva, egyes funkciók továbbra is nehezen használhatóak a képernyőolvasó és nagyító szoftverekkel. A felület tehát nagyjából akadálymentes, de mégis arra kérjük az érintett felhasználókat, hogy különös körültekintéssel használják az oldalt.

A rendelkezési nyilvántartás esetében is javulás tapasztalható a korábbi verziókhoz képest; egyes funkciók használatát a kezdő számítógépfelhasználóknak csak látó személy segítségével javasoljuk.

Az érdekvédelmi munka e körben tehát nem ért véget.

Arra kérjük a látássérült felhasználókat, hogy akár pozitív, akár a felületek használatát befolyásoló, akadályozó, gátló észrevételeiket juttassák el írásban szövetségünk ügyfélszolgálatához a Kapcsolat menüpontban található űrlap kitöltésével. A jelzések összegzését követően ismét a Belügyminisztériumhoz fordulunk, hogy a hibákat mihamarabb kijavítsák. A fejleményekről haladéktalanul tájékoztatást adunk.

Velegi Dorottya
jogi munkatárs