Németh Tamásné Berta Edinával, a Benedek Elek meseíró pályázat harmadik helyezettjével, a kis kovászról szóló mese szerzőjével beszélgetett Sztakó Krisztina.
Be kell vallanom, hogy Edinával már régóta ismerjük egymást, nem kevés közös témánk és érdeklődési körünk van. Ezért is bátorkodtam nyíltan és szemtelenül rákérdezni mindenre, ami csak felötlött bennem!
– Kérlek, mesélj magadról! Milyen iskolát végeztél, mióta vagy látássérült, mit dolgozol, mi a hobbid, mit szeretsz csinálni szabadidődben… Ismerve téged, tudom/tudjuk, hogy vonzódsz a művészetekhez. Mesélnél erről pár gondolatot?
– Születésem óta vagyok aliglátó és hallássérült is, ami lassacskán kezd mások számára is észrevehető fokra erősödni, a zenélést és a kovászolást azonban szerencsére nem zavarja.
Iskolába javarészt látók közé jártam. Konzit végeztem zongora szakon és németnyelv-tanárként diplomáztam, de szívügyem a Braille, hivatásom a pontírású kották készítése.
Hobbim a zene mellett a rajz: papírra filccel, fára pirográffal, üvegre gravírozóval; síkírású és Braille-könyvek olvasása és természetesen a legújabb, a kovászolás.
– Azt is tudom/sokan tudjuk, hogy írni is szoktál. Verseket. Más műfajban is alkotsz? Például mese, novella, regény… Nyilvánosan elérhetők írásaid? Én elolvasnám őket! Milyen gyakran írsz? Mi ihlet meg?
– Kedves tőled, hogy olvasnád írásaimat. Egy szürkefedeles füzet rejti verseimet, melyek közül pár megjelent a Vakok Világa hasábjain és az MVGYOSZ jubileumi verseskötetében, a „Múlt, jelen, jövő”-ben.
Az ihlettel úgy van, hogy jön egy hangulat, egy illat, egy érzés, egy látvány, ami annyira megfog, hogy a lelki lenyomatát meg kell örökíteni, és ezt egyszerűbb szavakkal, mint vászonra festékkel. Verseken kívül írok prózában is: rendszeresen jelennek meg cikkeim a Szemezgető című periodikában mindenféle engem éppen foglalkoztató témában.
Mesét is írtam már többet. Ez úgy indult, hogy a Vöröskereszt egyik helyi csoportjának Mikulás-ünnepségére kértek fel bennünket férjemmel, Németh Tamás zongoraművésszel Télapó-csalogató dalok előadására, aztán következő évben kitalálták, hogy mondjak mesét, de énekeljünk is: erre írtam egy olyan történetet, amibe beleszőttem az ismert téli dalokat.
– Milyen viszonyban állsz a mesékkel? Milyen meséket szeretsz? Szerinted miért fontos az ember életében a mese? Hogy kapcsolódhat a mese például a zenéhez, más művészetekhez? Érdemes ezt összekapcsolni?
– Szüleim rengeteget meséltek nekem gyerekkoromban, különösen anyu volt hihetetlen ügyes ebben. Arról, hogy van az udvarban három kiscica, a mai napig képes olyan mesét rögtönözni, amivel a legizgágább kisgyerek figyelmét is leköti, így aztán volt honnan tanulnom.
Műfaji szempontból nem vagyok válogatós, a népmesétől kezdve a minőségi modern mesékig bármi jöhet.
A mese megunhatatlan. Hát melyik felnőtt ne állna meg egy színvonalas rajzfilm képkockái előtt vagy egy jól hangzó gyerekdalnál? Ott van mindjárt Gryllus Vilmos, akinek 4 dalosfüzetét átírtam Braille-ba, mert kicsik és nagyok örömmel forgatják azokat. És így meg is érkeztünk a zene meg a mese kapcsolatához, amik szerintem elválaszthatatlanok. És ugyanígy a rajz is. Egy vidám figura egy papírszeletre vetve – vagy Braille-jelekből egy kis virág, pillangó, szívecske – kész is a könyvjelző, ami mosolyt csal mindenki arcára. De ha azt vesszük, a babák a szobrászatot, a plüssök a textilipart kapcsolják a meséhez.
– Mikor döntötted el, hogy indulsz a pályázaton? Mi volt az, ami miatt úgy gondoltad, hogy mesét kell írnod?
– Évek óta magunk sütöttük a kenyerünket, ám a karantén réme az összes élesztőt felvásároltatta az emberekkel, mint a mesémben, nekünk már nem jutott. Megpróbálkoztunk a szódakenyérrel, de az olyan kellemetlen ízű és szagú volt, hogy elhatároztuk: inkább nem eszünk többé kenyeret! Ekkor bukkantam rá az interneten Bíró Csaba kovászos tananyagára, amit a Vakok Iskolájában tanuló pékjelöltjeinek tett fel, majd pedig Szabadfi Szabolcs, népszerű nevén Szabi, a pék karantén idején indított kovásznevelő videósorozata alapján életre hívtam a mi kis kovászunkat. Ezt az egész időszakot a kovászneveléssel, az itthon töltött hetekkel, amikor a nap járásának szinte minden percét nyomon követhettem, úgy éltem meg, mint egy valódi mesét. Így aztán, amikor megláttam a pályázatot, a témám adott volt, csak meg kellett írni.
– Érdekes a témaválasztás. Tényleg igaz, amit a zsűri a mese mondanivalójának gondol, hogy a kitartásról, egészséges életmódról, a kenyérkészítés mikéntjének fontosságáról szól, és különösen aktuális most, a covid idején?
– Mivel nekem a kovászolást a kényszer hozta, választásom nem volt, vitt az áramlat előre: etettem, gondoztam, figyeltem, a felesleget sose dobtam ki, hanem gyűjtögettem, kitaláltam, hogy használhatom fel… Valahogy észrevétlenné vált az, hogy ez az egész nem is olyan egyszerű. Most, hogy már 3 kovászos csoport tagja vagyok a Facebookon, látom, mennyire nehéz a kovászindítás sokaknak. Ha ezt vesszük, valóban a kitartásról is szól és mindarról, amit leírtál, de én ezt nem tudatosan raktam bele, valahogy íródott magától a mesém.
– A gyerekek életében nagyon fontos a zene. Kottával és zenével foglalkozó emberként biztosan egyetértesz velem. Ahogy a mese is legalább ennyire fontos. Miért felejtenek el az emberek felnőttként mesélni és meséket hallgatni? Miért távolodnak el a minőségi zenétől? Persze ez csak költői kérdés volt… De az már nem költői, hogy hogyan lehet összekapcsolni a két művészeti ágat, hogyan lehet ezeket egyensúlyban tartani, és milyen módszerrel szerettetnéd meg mindkettőt annyira, hogy elkísérje a felnőttkorban is a gyerekeket?
– Egyszer régen tanítottam egy kislányt zongorázni. Nagy kedve nem volt, de elhozták a szülei. Beszélgettem vele, és hamar kitudtam, mi a kedvenc meséje. Következő hétvégén hajnalban a tévé előtt gubbasztottam és néztem a rajzfilmet, amit mondott, s mikor legközelebb jött, már ennek a mesének a közös nyelvét beszéltük. Óra végén aztán a kedvenc figuráját lerajzoltam, és a kezébe nyomtam a kis papírt, onnantól már boldogan gyakorolt.
Természetesen egy idő után vált az ember, nem köti le akármilyen rajzfilm, de valahol a fantasy, sci-fi, vagy a regény is mese, nem?
Bekuckózni egy jó könyvvel, pláne pontírásúval! Az az igazi!
A zenére is és az olvasásra is rá kell nevelni a gyereket, akkor felnőtt korában is vissza-visszatér hozzájuk. Jó példa volt erre régen a Cimbora irodalmi műsor a tévében, manapság pedig a Tóbiás matiné a rádióban, ami zenéről szól gyerekeknek hangszerismertetéssel, a szerzők, művek bemutatásával.
A médiának hatalmas szerepe van az emberek gondolatformálásában. Az igényes filmek, zenék sugárzása visszavezeti a közönséget a gyerekkor felhőtlen létezésébe. Ugyanezt érhetjük el élményt adó, színvonalas rendezvényekkel, olvasókörökkel, amiket remélhetőleg a járvány elmúltával újra megrendezhetünk, mert az embereket meg kell szólítani. Vezetni kell őket a jó felé.
Csodálatos lenne, ha a járvány után megmaradna az emberekben valami feszültségmentes „karantén-nyugalom”, szemlélődő lelassulás. Ennek a megélésére tökéletes a kovász.
Igen, talán segítene, ha a járvány után is meg tudnánk állni egy-egy pillanatra…
– Köszönöm a beszélgetést!
Sztakó Krisztina