Ismét várjuk a látássérült ügyfelek véleményét és tapasztalatait a Magyar Posta szolgáltatásainak hozzáférhetőségével kapcsolatban. Kérjük, mondja el véleményét Ön is egy párperces kérdőív kitöltésével!

A Magyar Posta szolgáltatásaival kapcsolatban az MVGYOSZ-hez korábban érkezett panaszok elsősorban a helyszíni ügyintézésre, a negatív kézbesítési gyakorlatokra, valamint egyes, az elektronikus felületek akadálymentességének hiányára vonatkoztak. Ezeket jeleztük a vállalatnak, azonban a panaszok nyomán elindítandó esetleges vizsgálatokról, fejlesztésekről vagy akadálymentesítési beruházásokról nem kaptunk tájékoztatást. Így ismét a Postához fordulunk, amihez várjuk az Önök további jelzéseit.

Az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala által 2018-ban lefolytatott vizsgálat is megállapította, hogy a Magyar Posta helytelenül jár el akkor, amikor az általános szerződési feltételeinek 6.10. pontjának, az írásképtelen ügyfelekre vonatkozó (9) bekezdését azon látássérült személyek esetében is alkalmazza, akik képesek nevük aláírására. E bekezdés értelmében az írásképtelen ügyfél csak egy írásképes tanú segítségével veheti át könyvelt küldeményeit, ami nagyban sérti a nevüket aláírni képes látássérült emberek levéltitokhoz, önrendelkezéshez és emberi méltósághoz való jogát. Ennek ellenére mégis több alkalommal előfordult, hogy a kézbesítő a küldemény átadásakor a nevét aláírni tudó látássérült címzett esetében is ragaszkodott tanú jelenlétéhez.

A vak és gyengénlátó emberek számára a postákon történő személyes ügyintézés sem mindig problémamentes. A postahivatalok sorszámkiadó és ügyfélhívó berendezései gyakran nem akadálymentesek a látássérült felhasználók szempontjából, illetve sajnálatos tapasztalat, hogy a dolgozók nem mindig segítenek a látássérült ügyfeleknek, így ők a többi ügyfél jóindulatától függően intézhetik ügyeiket, ami az ügyintézés sikerét is kétségessé teszi.

Több jelzést kaptunk az E-Meghatalmazás Üzleti Alkalmazás, és az Én Postám online felületek használhatatlansága kapcsán is. E szerint a látássérült felhasználók a Posta weboldalán egyfelől nem tudnak meghatalmazást rögzíteni, mivel az ezt a célt szolgáló „Én Postám” regisztrációs felület azon része, ahol az általános szerződési feltételeket kellene elfogadni, nem hozzáférhető egyik képernyőolvasó szoftverrel sem. Másfelől, ha egy személy rendelkezik is a küldemények átvételére jogosító meghatalmazással, de az aláírási, vagy a személyes ügyintézés elégtelenségét érintő probléma miatt nem tudja azt megfelelően felhasználni, akkor a küldeményeit nem tudja átvenni.

Kérjük, hogy az előrelépés érdekében, az alábbi linken található rövid kérdőív kitöltésével Ön is ossza meg velünk akár pozitív, akár negatív tapasztalatait. Így azokat jelezni tudjuk a Posta részére, kérve a hibás gyakorlatok felszámolását, és új, mindenki számára megfelelő rendszerek vagy eljárásrend kialakítását!

A kérdőív kitöltésére 2021. április 12-éig van lehetőség.

Az online felmérés az alábbi linken érhető el:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfxgxqq1TRd3TZIqMIiB36y0NBLLJH7DNFqmx-im9zEx7LKBA/viewform?vc=0&c=0&w=1&flr=0

A fent említett kérdések, problémák kapcsán már korábban is megkerestük a Magyar Postát. Jelen felmérésünk annak tisztázására irányul, hogy e jelzések óta történt-e érdemi változás, előrelépés az ügyintézés, postai kézbesítés során. Biztosítjuk Önöket, hogy amennyiben záros határidőn belül nem tapasztalunk javulást a szolgáltatásokkal kapcsolatban, úgy mindent meg fogunk tenni annak érdekében, hogy ez ne maradjon jogkövetkezmények nélkül.

Válaszait előre is köszönjük!

Gulyásné dr. Bölkény Ágota, jogtanácsos

Velegi Dorottya, az MVGYOSZ munkatársa