A fővárosi és megyei kormányhivatalokról szóló jogszabályok kormányhivatali ügyfélszolgálaton, kormányablakban és települési ügysegédnél történő ügyintézésekre vonatkozó új, 2021. szeptember 1-jétől alkalmazandó rendelkezései a látássérült ügyfelekre is hatással vannak. Gyűjtjük a vonatkozó tapasztalatokat.

A Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége (MVGYOSZ) 2021 tavaszán felkérést kapott a Miniszterelnökség területi közigazgatás működéséért felelős helyettes államtitkárától arra, hogy véleményezzen egy, a kormányhivatali ügyfélszolgálati, valamint a kormányablakban illetve a települési ügysegédnél történő ügyintézések során bevezetendő új biometrikus azonosítást használó hitelesítési rendszerről szóló előterjesztést.

A rendszer lényege az, hogy egyes ügytípusokban megszűnne a papíralapú aláírás lehetősége, így a továbbiakban ezen dokumentumokat egy speciális tollal, egy érintőképernyős aláírópad alkalmazásával lehetne aláírni oly módon, hogy az aláírás hitelességéről nem az ügyintéző, hanem egy előzetesen felvitt aláírási minta alapján a rendszert működtető algoritmus győződik meg.

Az MVGYOSZ, illetve az Informatika a Látássérültekért Alapítvány infokommunikációs akadálymentességi szakértőinek álláspontja szerint az előterjesztés több szempontból is aggályosnak volt tekinthető, így több fontos észrevételt is megfogalmaztunk, bízva abban, hogy ezek a végleges jogszabályba is beépülnek majd.

Ezen észrevételek többek között az alábbiakra terjedtek ki:
– A látássérült személyek számára aránytalan nehézséget okoz az aláírópad érintőkijelzőjén aláírásmintát rögzíteni, majd a mintának megfelelő aláírást felvinni;
– Azoknak a súlyosan látássérült személyeknek, akik az aláíráshoz aláírókeretet vagy más sorvezető eszközt használnak, számolniuk kell azzal, hogy az aláírópad fényes érintőkijelzőjén a keret elcsúszhat, vagy – régebbi modellek esetében – a felhelyezett aláírókeretet is adatbevitelnek érzékelheti az eszköz;
– Amennyiben a látássérült személy nem tud a korábban felvitt aláírásmintának megfelelő aláírást produkálni az ügyintézés helyszínén, úgy akár minden egyes ügyintézésnél új aláírásminta felvitele válhat szükségessé;
– Figyelemmel arra, hogy ezek az aláírópadok egy elavult, csak az aláírási funkciókra szorítkozó, egyszerűsített Windows operációs rendszert használnak, nincs mód az aláírandó dokumentum gépi felolvastatására.

Az alábbi javaslatokat fogalmaztuk meg:

– Javasoltuk egy, a fogyatékossággal élő ügyfelek, különösen a látássérültek számára hozzáférhető egyedi eljárásrend kidolgozását, ahol aláírásminta rögzítésére nem kerül sor, és az aláírás hitelességéről az ügyintéző győződik meg;
– Alternatív lehetőségként felvetettük az elektronikus személyi igazolvánnyal történő elektronikus aláírás lehetőségét, hiszen az ezek leolvasásához szükséges terminál minden kormányablakban rendelkezésre áll.
– Végül pedig javasoltuk az aláírópadok operációs rendszerének Windows 10-es operációs rendszerre történő frissítését annak érdekében, hogy a látássérült személyek számára legalább a Windows rendszer beépített kisegítő lehetőségei elérhetővé váljanak.

2021 júniusában azonban azzal szembesültünk, hogy egyik észrevételünk sem került beépítésre a 2010. évi CXXVI. törvény aktuális, 2021. szeptember 1-jével hatályba lépő módosításába. Emiatt természetesen azonnal megkerestük a Miniszterelnökséget, ahonnan azt a választ kaptuk, hogy a valós felhasználói tapasztalatok függvényében kerülhet sor a jogszabályok módosítására.

Az utolsó reménysugarunkat a 2021. szeptember 3-án megjelent 512/2021. (IX. 3.) Korm. rendelet oszlatta el. Ez a szeptember 4-étől hatályos rendelet módosítja a fővárosi és megyei kormányhivatalokról szóló 86/2019. (IV. 23.) Korm. rendeletet, ami a fentebb említett törvény végrehajtási rendelete, ezáltal ez tartalmazza az új aláírópad használatával történő ügyintézési forma részletszabályait. Amellett, hogy az általunk felvetett problémák közül egy sem került a jogszabályban megoldásra, szembesülnünk kellett azzal is, hogy szeptember 1-től egyes, a látássérült személyek által gyakran igénybevett ügytípusokban kizárólag e formában lehet aláírni.

Szeptember 1-től – többek között – az alábbi ügytípusokban csak aláírópados aláírás fogadható el:

– Ügyfélkapu-regisztráció
– Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térrel kapcsolatos kérelmek
– Európai egészségbiztosítási kártya kiállítása és magyar TAJ-kártya másolatának kiállítása iránti kérelem
– Családi pótlék, iskoláztatási támogatás, gyermekgondozást segítő ellátás jogosultságát megállapító kérelem, az arról lemondó nyilatkozat, illetve e nyilatkozat visszavonása
– Családtámogatási ellátások kapcsán az ellátásra való jogosultságot, illetve annak összegét érintő adatokra vonatkozó bejelentés
– Fogyatékossági támogatás továbbfolyósítása iránti kérelem
– Hatósági bizonyítvány igénylése családi otthonteremtési kedvezményhez, ill. babaváró kölcsön igényléséhez
– Az első sikeres nyelvvizsga díjának támogatása iránti kérelem továbbítása
– Álláskeresőkénti nyilvántartásba vételi kérelem, álláskeresési járadék folyósítása iránti kérelem

A fentebbi jogszabályok alapján tehát szeptember 1-jétől ezekben az ügytípusokban kizárólag aláírásminta rögzítésével lehet dokumentumokat hitelesíteni, kivéve, ha az ügyfél visszautasítja aláírásmintájának rögzítését. Ebben az esetben viszont az ügyfélnek az aláírást megelőzően ismételten azonosítania kell magát, és úgy kell aláírását elhelyeznie az elektronikus aláírópadon, hogy egyrészt az aláírandó dokumentum tartalmáról nem tud önállóan meggyőződni, másrészt pedig az aláírás során a rendszerben az aláírásával kapcsolatos egyéb biometrikus adatok is rögzülnek. Ezzel az ügyintézés ideje várhatóan meghosszabbodik, illetve esetenként az aláírás többszöri megismétlésére is szükség lehet.

Amennyiben az ügyfél korábban azt választotta, hogy aláírásmintáját rögzítsék a kormányhivatal rendszerében, és az algoritmus azt jelzi vissza az ügyintézőnek, hogy az ügyfél aláírása nem egyezik a korábban rögzített mintával, lehetőség van új aláírásminták felvitelére. Itt azonban további problémák merülhetnek fel, mivel az aláírópadok felülete meglehetősen csúszós, illetve az ennek felvitelére szolgáló speciális toll írásra szolgáló hegye sem minden szögből képes interakcióba lépni az érintőkijelzővel.

Tapasztalatokat gyűjtünk

A fentebbiekre figyelemmel, kérjük az aláírópad használatával ügyeiket intéző látássérült ügyfeleket, hogy ha az új rendszerrel kapcsolatban van tapasztalatuk, legyen akár pozitív vagy negatív, írják meg nekünk az info kukac mvgyosz.hu email címre.

Kérjük, hogy a levél tárgyaként tüntessék fel, hogy az új aláírási szabályok kapcsán írnak nekünk.

Köszönjük!

Velegi Dorottya
jogi munkatárs