A látássérült utasok számára nem használható a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. által frissen kifejlesztett alkalmazás, mellyel a Volán járatain március 23-ától a készpénzmentes jegyvásárlást biztosítják. Az MVGYOSZ elnöke levélben kérte a helyzet mielőbbi megoldását.

 

A járványügyi helyzetre tekintettel, az utasok és az autóbusz-vezetők védelmében hozott új, rendkívüli intézkedés értelmében március 23-tól készpénzmentessé vált a jegyvásárlás a Volánbusz valamennyi járatán. A Volánbusz Zrt. és a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. megállapodása alapján az autóbusz-közlekedési társaság valamennyi helyközi járatán, valamint azon települések helyi járatain, ahol a Volánbusz a szolgáltató, elérhetővé vált a készpénzmentes jegyvásárlás. A mobiljegy használatához az utasnak iOS vagy Android operációs rendszerű mobiltelefonjára le kell töltenie a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. vagy valamely viszonteladója (jelenleg a Simple by OTP) által működtetett közlekedési mobiljegy-alkalmazást, és abban regisztrálnia kell magát. Az alkalmazások elérhetőek a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. honlapján.

A látássérült utasok sajnálattal állapították meg, hogy az új alkalmazás általuk nem használható, így ők az elrendelt veszélyhelyzetben még inkább kiszolgáltatottá váltak az autóbuszos helyközi utazás igénybevétele során. Ez a helyzet nem csak a fogyatékos személyek jogaira vonatkozó ENSZ-egyezmény és a fogyatékos személyek jogairól, illetve az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség biztosításáról szóló hazai jogszabályokban foglaltak súlyos megsértését jelenti, de a közszférabeli szervezetek honlapjainak és mobil alkalmazásainak akadálymentesítéséről szóló 2018. évi LXXV. törvényben foglaltaknak sem felel meg.

A jelzett problémák megoldása érdekében dr. Nagy Sándor, az MVGYOSZ elnöke levélben fordult Nyitrai Zsolt miniszterelnöki megbízotthoz, Fülöp Attilához, az EMMI szociális ügyekért felelős államtitkárához, Orsós Zsolthoz, az EMMI Fogyatékosságügyi Főosztályának vezetőjéhez, valamint Majosházi Csabához, a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség Megfelelőség Ellenőrzési Főosztályának főosztályvezetőjéhez.

Az elnök kérte, hogy a megszólított döntéshozók tegyenek meg mindent annak érdekében, hogy az online jegyvásárlás mindenki számára hozzáférhető legyen, és mielőbb kezdeményezzék az alkalmazás megrendelőjének és fejlesztőjének elmarasztalását a vonatkozó jogszabályok be nem tartása következtében létrejött súlyos mulasztás miatt. Továbbá kérte intézkedésüket annak érdekében, hogy amíg az alkalmazás nem válik minden utas számára hozzáférhetővé, addig a látássérült személyek ingyenesen vehessék igénybe a Volánbusz szolgáltatásait, természetesen a 90%-os kedvezményre való jogosultságuk igazolása mellett.

Amint a levélre válasz érkezik, annak lényegét megosztjuk olvasóinkkal.

Németh Orsolya