Veszélyben gyermekeink látása! – jelzi egyre több szülő és szakember a digitális oktatás bevezetésével hirtelen és drasztikusan megnőtt időre utalva, amit a gyerekek naponta képernyő előtt töltenek. Különösen veszélyeztetettek a gyengénlátó gyermekek és fiatalok.

 

A digitális oktatás bevezetése óta több szülő és szakember aggodalommal figyelmeztet arra, hogy gyermekeink a tanórákon való részvétel és a házi feladatok elkészítése során több időt töltenek képernyő előtt, mint korábban bármikor. Ez az idő nem ritkán meghaladja azt az időtartamot is, amit egy képernyős munkahelyen ténylegesen munkával töltenek a felnőttek. Ez a tény aggodalomra ad okot a gyengénlátó gyermekek szülei és a velük foglalkozó szakemberek körében.

Az olvasásban és a vizualitást igénylő feladatok megoldásában a gyengénlátó gyermekek az átlagnál többnyire lassabban, nagyobb erőfeszítést téve teljesítenek, ez és szembetegségük pedig fokozott megterhelést jelent számukra. A képernyő előtti több órás folyamatos munka ártalmai éppúgy, vagy talán még jobban veszélyeztetik a gyermekek, különösen a gyengénlátó gyermekek szemének egészségét, ahogy a képernyő előtt dolgozó felnőttekét.

Bár számos technológia áll rendelkezésre ahhoz, hogy a gyengénlátó számítógép-felhasználók kímélhessék szemüket, pl. kiegészítő beszédtámogatás, testreszabható kontrasztos és nagyított megjelenítés, az MVGYOSZ az ezekkel kapcsolatos információk terjesztése mellett fontosnak tartja felhívni a figyelmet arra, hogy a szem fokozott terhelése a tanulási vagy munkavégzési hatékonyság és a teljesítmény jelentős romlásával, korai kifáradással, a figyelem és a koncentráció csökkenésével, végső esetben pedig a megmaradt látás további romlásával vagy elvesztésével járhat.

Kérjük és javasoljuk ezért minden pedagógusnak, hogy az iskolai feladatok mennyiségének meghatározása során legyenek tekintettel a gyermekek terhelhetőségére, illetve legyenek különösen körültekintőek gyengénlátó diákjaik szemének kímélése érdekében. Javasoljuk a szülőknek, hogy a nyári vakáció idején motiválják gyermekeiket a képernyőidő csökkentésére, minél több mozgásos, szabadtéri program szervezésére. Kérjük továbbá a döntéshozókat, fontolják meg annak lehetőségét, hogy a digitális oktatás kapcsán a képernyőhasználat mértékét a képernyős munkahelyekre vonatkozó szigorú jogi keretekhez hasonló módon szabályozzák.

Tegyünk közösen gyermekeink szemének egészségéért!