Munkatársaink 2019. május 7-én információnyújtó és érzékenyítő programot tartottak a Visegrád és Környéke Turisztikai és Marketing Egyesület érdeklődő tagjai részére. A háromórás interaktív előadáson és szemléletformáló rendezvényen szállodák, vendégházak, rendezvényszervező cégek és egyéb turisztikai szolgáltatók vezetői és munkatársai vettek részt Visegrádról és vonzáskörzetéből.

A résztvevők körben ülnek és beszélgetnek, jegyzetelnek

A rendezvény a “Láthatatlan akadályok” címet kapta, amivel azt kívántuk kifejezni, hogy míg a mozgássérült emberek életét megnehezítő akadályok, például a lépcsők és útpatkák jól láthatóak, addig a vak és gyengénlátó emberek gyakran olyan területeken igényelnek apróbb változtatásokat vagy plusz segítséget, amik a laikus ember számára nem egyértelműek, azaz láthatatlanok. Evidencia lehet például, hogy az online információk segítik a látássérült vendégeket a programokkal és helyszínekkel kapcsolatos előzetes tájékozódásban, ám ez az információ rögtön hozzáférhetetlenné válik, ha egy rendezvény programja például JPG formátumban kerül fel a szervező intézmény honlapjára.

A résztvevők másik csoportja

A program résztvevői egy rövid ismerkedés után cédulákra írhatták fel azokat az információkat, amikkel már rendelkeznek a látássérült emberekkel kapcsolatban, illetve ugyanígy tehették fel kérdéseiket is a témában. Az így összegyűjtött tapasztalatok és kíváncsiságok mentén indult el a beszélgetés, aminek fókuszában természetesen a turisztikai attrakciók és szolgáltatások látássérültek számára történő akadálymentesítése állt.

A résztvevők más nézetből, körben ülnek

Az interaktív program során nem csupán azt ismertettük, hogy kit tekintünk látássérültnek és hogy milyen akadálymentesítési megoldások segítik a vak és gyengénlátó emberek tájékozódását, információszerzését és kommunikációját, hanem arról is beszéltünk, hogy általában milyen speciális igényei lehetnek egy szállodában, étteremben, múzeumban, kulturális programon, sétahajón, városnézés vagy akár túrázás során a vak és gyengénlátó vendégeknek. Beszéltünk arról, hogy egy látássérült szállóvendégnek kifejezetten kényelmetlen lehet egy mozgássérültek számára akadálymentes szoba, ahol semmi nem ott van, ahol azt az ember általában keresi, és ugyanígy nem praktikus az akadálymentes mosdóba való elirányításuk sem. Részletesen kitértünk a honlapok, mobilalkalmazások és nyomtatott dokumentumok egyenlő eséllyel hozzáférhető kialakítására, a fizikai környezet komfortosabbá tételére a látássérültek szempontjából, de szóba kerültek a vakvezető- és egyéb segítőkutyák, az audionarráció és az audio-guide rendszerek, a Braille-írás felhasználásának lehetőségei és a látássérült munkavállalók alkalmazásával járó kérdések is.

A legfontosabb üzenet, amit szinte minden helyzetre érvényes jó eszközként átadtunk, hogy minden esetben tegyék fel a látássérült vendégnek a kérdést: “Van-e szüksége segítségre?”. Ő egész biztosan el fogja mondani, hogy mire van igénye. Ennél jobb tanácsot aligha lehetne adni figyelembe véve azt az egyszerű tényt, hogy a látássérült emberek sem egyformák, sőt, a vak és gyengénlátó emberek igényei akár homlokegyenest különbözhetnek egymástól.

Kiderült, hogy a résztvevők nagy kíváncsisággal, ugyanakkor igen változatos tapasztalatokkal érkeztek. Az egyikük által képviselt szállodában már fél éve foglalkoztatnak teljes munkaidőben egy vak masszőrt, egy másik hotel pár éve otthont adott egy több mint száz fős nemzetközi siketvak találkozónak, a Kis Palotajátékokat szervező házaspár pedig többször foglalkozott már mozgássérült gyermekcsoportokkal. Ennél is fontosabbnak tartottuk azonban, hogy a résztvevők valódi nyitottsággal és őszinte érdeklődéssel beszélgettek velünk, emellett pedig pozitív szemlélettel, tenni akarással és praktikusan gondolkodva kívánják minél teljesebbé tenni a jövőben hozzájuk érkező látássérült vendégek élményét, legyen szó akár egy ebédről, kirándulásról vagy éppen régi mesterségek bemutatásáról.

A program a “Turisztikai desztináció menedzsment fejlesztés Visegrádon és környékén” című VEKOP projekt keretében valósult meg. Bízunk abban, hogy ez az alkalom csak a kezdet volt, és hogy a visegrádi és környékbeli turisztikai szolgáltatók a későbbiekben is bizalommal fordulnak az MVGYOSZ-hez kérdéseikkel és együttműködési ötleteikkel. A most megvalósult program jó példa lehet más hasonló idegenforgalmi egyesületek számára is, mi örömmel állunk rendelkezésükre.

Németh Orsolya